In: Recent binnengekomen0

SPECIFICATIES

Prijs: € 126.500,-
Bouwjaar: 1954
Afgelezen km stand: 32.114 miles
Chasisnummer: S678384
Body: Drop Head Coupe
Kleur buitenzijde: British Racing Green
Kleur binnenzijde: Mocca leder
Velgen: gespoten spaakwielen
Motor specificatie: 6 cilinder lijn motor
Motor inhoud: 3.442 cc
Motor vermogen: 180 PK
Versnellingsbak: 4 versnellingen hand geschakeld

Jaguar XK120DHC SE – Prepared for tall persons!

 

Te koop Jaguar XK120DHC SE uitvoering in de kleur British Racing Green met een mocca bruin lederen interieur en een zwarte mohair softtop en hoodcover. Deze Drop Head Coupe (DHC) is gebouwd op 4 juni 1954 en daarna op 23 juni 1954 verscheept naar Amerika. Er is een Heritage certificaat aanwezig.

Deze XK120DHC is aangepast zodat langere personen er ook goed in kunnen rijden, de volgende aanpassingen zijn gedaan, nieuwe pedaalbox in schutbord gemonteerd, wat meer ruimte bij de voeten geeft, de accu is verplaatst naar onder het voorspatbord, zoals een XK140 waardoor er meer ruimte is ontstaan achter de stoelen. Tevens zijn er bucket seats gemonteerd die verder naar achteren geplaats kunnen worden waardoor er meer ruimte ontstaat. Een prima aanpassing om heerlijk in de auto te kunnen rijden.

De Jaguar XK120 was de eerste naoorlogse sportauto die Jaguar produceerde en was in 1948 te zien op de British International Motor Show als concept car om de nieuwe Jaguar-motor te testen. Het ontwerp sloeg echter zo erg aan dat Jaguar besloot de auto in productie te nemen. De “120” in de naam XK120 slaat op de topsnelheid van 120 mph (192 km/h) waardoor de XK120 de snelste productieauto van zijn tijd was.

De auto was verkrijgbaar in drie versies: als Roadster (ofwel OTS, Open Two Seater), als Drop Head Coupé (DHC), wat eigenlijk een luxere versie was van de OTS, en als coupé (genaamd FHC, Fixed Head Coupe). De XK120 werd in 1954 opgevolgd door de XK140.

Alle XK120 modellen hadden een los chassis met daarop een gemonteerde body, trommelremmen voor en achter, een 3.4 liter motor met twee SU carburateurs en een handgeschakelde versnellingsbak. De SE uitvoering was een sportievere uitvoering met een snellere 180PK motor, speciale dual uitlaatsysteem, spaakwielen met knock-off wielmoeren, sterkere torsiestangen en achterveren.

Tussen 1948 en 1954 zijn er in totaal 12.045 XK120 modellen gebouwd, waarvan slechts 1.767 stuks als Drop Head Coupe uitvoering. Hiervan zijn er 1.472 stuks geleverd als links gestuurde uitvoering, waarvan de meeste nieuw geleverd zijn in Amerika.

In 2016 werd deze XK120DHC te koop aangeboden door de Amerikaanse eigenaar als unfinished restoration project. De man restaureerde de XK samen met een vriend maar deze was helaas weggevallen waardoor het project te koop kwam. De  huidige eigenaar is in 2016 afgereisd naar Oklahoma City om het project te bekijken en daar te kopen.

In Nederland is de auto geheel gedemonteerd en de body verder klaar gemaakt en gespoten. De motor was al gereviseerd en hier nogmaals geheel nagezien. Chassis klaargemaakt met vele nieuwe onderdelen en het geheel is opgebouwd, foto’s en facturen hiervan zijn aanwezig in onze verkoopmap. Interieur en softtop zijn geheel vervangen en van zeer hoge kwaliteit. Op 10 juli 2019 is deze XK RDW gekeurd en is er een NL kenteken afgegeven. Na restauratie is er ongeveer 2.500 km met deze Drop Head Coupe gereden.

De volgende opties zijn gemonteerd; groen gespoten spaakwielen, Vredestein Classic banden, Bucket seats met leer bekleed, twee buiten spiegels, speciale XK120 koplampen, RVS sport uitlaat, Lederen bekleding, mohair hoodcover, elektronische ontsteking, gescheiden remsysteem en een hydraulische koppeling.

Deze Jaguar XK120DHC SE staat bij ons in de showroom. Als u meer informatie wenst of een afspraak wilt maken kunt u contact op nemen met Lex van Lammeren, via lex@wheelsbylex.nl of 0031-611-508738. Ik hoor graag van u.