In: Recent binnengekomen0

SPECIFICATIES

Prijs: € 34.500,-
Bouwjaar: 1968
Afgelezen km stand: 4.597 km
Chasisnummer: AS800-1005202
Body: Cabriolet
Kleur buitenzijde: Wit
Kleur binnenzijde: Zwart
Velgen: Verbreede stalen velgen
Motor specificatie: 4 cilinder
Motor inhoud: 791 cc
Motor vermogen: 78 PK
Versnellingsbak: handgeschakeld

Te koop Honda S800 cabriolet in de kleur wit met een zwart interieur. Uniek is dat er een originele hardtop aanwezig is en een softtop, je kunt met mooi weer heerlijk open rijden of dicht met de hardtop erop. Deze Honda S800 is op 21 juni 1968 nieuw in Nederland geleverd, de verkoopprijs was destijds Fl. 8.995,- (Gulden).

De huidige eigenaar, een echte Honda liefhebber, heeft de S800 in 2000 gekocht. In de afgelopen 20 jaar heeft hij ongeveer 100.000 km met de S800 gereden en is de auto in die jaren zeer goed onderhouden en steeds verbeterd. In 2018 is de carrosserie  geheel opnieuw gespoten, foto’s van deze werkzaamheden zijn aanwezig.

De huidige eigenaar is regelmatig met de Honda op vakantie geweest en nam dan zijn klassieke aanhanger mee. De trekhaak is afneembaar maar kan ook in zijn geheel gedemonteerd worden, zodat de achterzijde weer origineel eruit ziet. Indien gewenst wordt de aanhanger bij de auto geleverd.

Diverse malen is er een rapportage gemaakt van deze bijzonder Honda en in een aantal oldtimerbladen gepubliceerd, deze artikelen zijn aanwezig in onze verkoopmap. Tevens zijn de originele servicemanuals aanwezig.

Het is een sensatie om in een Honda S800 te rijden, de 4 cilinder 791cc hoogtoerige motor maakt een fantastisch geluid en geeft 70 pk bij 8.000 t.p.m. De vier versnellingen handgeschakelde versnellingsbak drijft de achterwielen aan.

De volgende opties zijn aanwezig: hardtop, tonneaucover, kofferrekje met koffer, oldtimer aanhanger, brede velgen met banden, radio, mistlampen aan voorzijde, extra koelfan voor de radiator, windscherm, speciale luchtfilters, originele luchtfilterhuis is ook nog aanwezig en er zijn hoofdsteunen gemonteerd.

Hierbij een deel van de geschiedenis van Honda als sportauto fabrikant, begin jaren zestig was de naam Honda al wereldberoemd geworden door zijn prestaties in de productie van motorfietsen. Soichiro Honda was een selfmade man, die in 1946 zijn eigen technisch onderzoeksinstituut startte en in 1948 motorfietsfabrikant werd.

Zijn eerste pogingen op de vierwielmarkt werden gepresenteerd op de Tokyo Motor Show in 1962 en bestonden uit de T360 en de S360. De T-car was een kleine pick-up, terwijl de S360 een schattige tweezitter was. Beide auto’s waren uitgerust met de kleinste viercilindermotor die in een auto werd gebruikt. Ondanks zijn kleine formaat van 360cc produceerde de motor 30 pk; vergelijkbaar met de output Volkswagen Kever, die een drie keer zo grote motor had.

Terwijl de T-versie in 1963 in productie ging (en een grote verkoper werd), werd de S360 doorontwikkeld tot de S500. Oorspronkelijk bedoeld om te worden aangedreven door een 491 cc, hadden de productieversies een 530 cc motor, goed voor 44 pk bij 8000 toeren. Verbazingwekkend genoeg was de rode lijn bij 9.500 t.p.m. De carrosserie van de auto behield dezelfde algemene proporties van de originele S360.

De motor was gebaseerd op bewezen motorfiets technologie, met een krukas met rollagers en vier afzonderlijke Keihin carburateurs. De ophanging was volledig onafhankelijk voor en achter. Aan de achterkant werd motorervaring gebruikt, waar de wielen waren bevestigd aan twee zwenkarmen, die de kettingen bevatten die voor de eindaandrijving werden gebruikt. De S500 ging in oktober 1963 in productie en stopte in september 1964, na iets meer dan 1.300 auto’s.

De S500 werd vervangen door de vergelijkbare, maar grotere motor S600. Het vermogen bedroeg 57 pk bij 8.500 toeren. Dit model werd ook verkrijgbaar als fastback coupé en bleef in productie van medio 1964 tot medio 1967. In totaal werden er 13.084 S600 modellen geproduceerd, waaronder 1.800 coupés.

De laatste en meest bekende versie verscheen in 1966, en heette S800, wijzend naar de motor die nu een inhoud had van 791 cc. Hij produceerde 70 pk bij een bescheidener 8.000 t.p.m. Aanvankelijk werd het kettingaandrijfsysteem gehandhaafd, maar nadat de eerste 1.000 auto’s waren afgeleverd, monteerde Honda een conventionele as. Het werd op zijn plaats gehouden door middel van draagarmen, schroefveren en een panhardstang. Beide carrosserieversies bleven in productie, hoewel de roadster verreweg de meest populaire was.

De export was begonnen met de S600 en voor de S800 werd een grotere markt voorzien, waaronder de VS en nog veel meer Europese landen. Het bleek een populaire auto te zijn, hoewel zijn toerenvermogen (en betrouwbaarheid) als eerste met scepsis en ongeloof werd beantwoord. Wie het motorgeluid kon verdragen, werd beloond met een zeer wendbare en voor die tijd relatief snelle sportwagen, die ook in de kleinere motorraceklassen meerdere successen boekte. In standaardvorm kan hij 100 mijl bereiken, met een snelheid van 0-100 km / u in iets meer dan 13 seconden.

In 1970 stopte de productie uiteindelijk nadat ongeveer 11.406 stuks S800’s (beide versies) de fabriek hadden verlaten. Honda’s eerste sportwagen zal altijd geassocieerd worden met het geproduceerde geluid, dat varieerde van een grote stofzuiger in standaardvorm tot een pure straaljager in race-uitvoering. Toch moet het toerenvermogen worden gezien in vergelijking met de Honda-motorfietsen, die in GP-trim ruim 22.000 t.p.m. draaiden.

Deze Honda S800 staat niet bij ons in de showroom. Als u meer informatie wenst of een afspraak wilt maken kunt u contact op nemen met Lex van Lammeren, via lex@wheelsbylex.nl of 0031-611-508738. Ik hoor graag van u.