In: verkocht0

SPECIFICATIES

Prijs: verkocht
Bouwjaar: 1995
Afgelezen km stand: 75.000 km
Chasisnummer: op aanvraag
Body: cabriolet
Kleur buitenzijde: Geel
Kleur binnenzijde: Zwart leder
Velgen: Aluminium wielen
Motor specificatie: V6
Motor inhoud: 2.959 cc
Motor vermogen: 210 PK
Versnellingsbak: 5 versnellingen  handgeschakeld

Alfa Romeo werd in 1986 opgenomen in de Fiat Groep en had op dat moment behoorlijke imagoproblemen. Om het imago op te poetsen werd de link met de rijke sportwagengeschiedenis van Alfa Romeo aangehaald en werd eind jaren tachtig samen met Zagato een compromisloze sportwagen ontwikkeld.

Op de Autosalon van Genève 1989 stelde Zagato het eerste prototype voor van de SZ onder de naam ES-30, een experimentele sportwagen met een 3,0 liter motor. Het ontwerp van de wagen kwam echter niet geheel van Zagato. Ook de ontwerpstudio van Alfa Romeo met Walter de Silva en Alberto Bertelli en de ontwerpstudio van Fiat met Robert Opron werden aangesproken om de nieuwe sportwagen te ontwerpen. De grote lijnen van de SZ kwamen uiteindelijk van Robert Opron en Antonio Castellana. De wagen zag er controversieel uit en verschilde volledig van alle andere Alfa Romeo modellen uit die tijd, wat de SZ de bijnaam ‘il mostro’ (=het monster) opleverde.

Alfa Romeo besloot om de ES-30 in productie te brengen en veranderde de naam naar SZ, verwijzend naar de Sprint Zagato’s uit het verleden. De mechanische onderdelen, waaronder het verkorte onderstel, werden gebaseerd op de Alfa Romeo 75. Zagato stond in voor de assemblage. Slechts een duizendtal SZ’s zouden worden geproduceerd, allemaal in het typische Alfa rood (Rosso Alfa) met een donkergrijs dak.

De motor van de SZ is een 3,0 liter V6 met een maximaal vermogen van 210 pk en een koppel van 245 Nm. Het vermogen wordt via de achterwielen overgebracht naar het wegdek en zorgt voor een topsnelheid van ongeveer 250 km/u en een 0-100 km/u sprint van 7 seconden. De SZ werd tot 1991 geproduceerd.

In 1992 brachten Alfa Romeo en Zagato de Roadster Zagato (RZ) op de markt. Een cabriolet versie van de SZ met nog steeds hetzelfde agressieve uiterlijk. Zagato zorgde voor de aanpassingen aan het ontwerp en gaf de RZ onder andere een nieuwe motorkap en voorbumper. De RZ was beschikbaar in rood, geel en zwart. Twee RZ’s verlieten de fabriek in de kleur zilvergrijs.

De bedoeling was om er 500 te produceren, maar uiteindelijk werden er slechts een genummerde oplage van 278 exemplaren geproduceerd door afgenomen vraag en economische omstandigheden begin jaren 90.

Deze Alfa Romeo RZ is gebouwd op 13 juli 1993 met productienummer 181 en is nieuw geleverd in Italië. Pas op 14 september 1995 voor de eerste maal op kenteken gezet, daarom heeft deze auto ook als eerste registratie datum 1995 op het kenteken staan. Deze Roadster Zagato is in 2000 ingevoerd in Engeland en in 2005 verkocht naar een eigenaar in Nederland. De huidige eigenaar heeft de Alfa Romeo in augustus 2013 gekocht in Nederland en heeft er de afgelopen 6 jaar ongeveer 3.300 km mee hobbymatig meegereden. In totaal heeft deze RZ ongeveer 75.000 km gereden.

De auto is de laatste 6 jaar altijd onderhouden door een Alfa Romeo specialist en facturen hiervan zijn aanwezig. Dit jaar heeft de auto nog een grote beurt gehad en is de distributieriem vervangen. De auto is zeer compleet alle originele boekjes zijn aanwezig en ook het originele Certificato Di Collaudo. Tevens hebben wij een informatiemap waar een groot deel van de historie van deze RZ in beschreven staat.

Deze Alfa Romeo RZ staat niet bij ons in de showroom. Als u meer informatie wenst of een afspraak wilt maken kunt u contact op nemen met Lex van Lammeren, via lex@wheelsbylex.nl of 0031-611-508738. Ik hoor graag van u.